|
Vliv dopravní polohy a dopravní obslužnosti na zaměstnanost v regionu Písecko
HRONOVÁ, Aneta
Hlavním cílem bakalářské práce je ověření a vysvětlení vztahu mezi zaměstnaností a dopravní obslužností v daném regionu. Sekundárním cílem je popsat závislost mezi kvalitou dopravní infrastruktury a zaměstnaností v daném regionu. Pro první cíl je určen předpoklad, který říká, že obce s horší dopravní obslužností mají vyšší míru nezaměstnanosti. Toto zkoumání je doplněno dotazníkovým šetřením, které by mělo seznámit s názorem obyvatelstva a doplnit výsledky zkoumaných dat. V této práci jsou využity kvantitativní i kvalitativní metody. Kvantitativní metoda v podobě regresivní analýzy. Zkoumá závislost míry nezaměstnanosti na počtu dopravních spojů. Z kvalitativních metod je použit již zmíněný dotazník. Na závěr, práce obsahuje návrh opatření ke zlepšení stávajícího stavu.
|
|
Analýza dopravní obslužnosti pardubického mikroregionu
Staněk, Jan ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Květoň, Viktor (oponent)
Diplomová práce přináší komplexní pohled na dopravní obslužnost v sledovaném regionu v zázemí Pardubic, a to jednak z pohledu nabídky veřejné dopravy a jednak z poptávky obyvatel po ní. Jedním z klíčových cílů práce je nalezení vlivu dopravních i nedopravních charakteristik na výběr druhu dopravního prostředku využívaného k dopravě do zaměstnání a škol na úrovni obcí. Kromě analýz založených na sekundárních datech je součástí práce i dotazníkové šetření a jeho vyhodnocení a to především ve vztahu k předchozím analýzám. Právě porovnání dvou pohledů, založených na objektivních statistických datech na straně jedné a na subjektivních pohledech obyvatel sledovaného regionu na straně druhé, je jednou z hlavních hodnot předkládané práce.
|
|
DOPRAVNÍ HIERARCHIE STŘEDISEK OSÍDLENÍ V JIHOČESKÉM KRAJI A JEJÍ VÝVOJ OD ROKU 2000
ŠARVAIC, Lukáš
Tato bakalářská práce se zabývá dopravní hierarchií středisek osídlení v Jihočeském kraji a jejím vývojem od roku 2000. V práci jsou použity dopravně-geografické metody výzkumu běžně používané pro studium dopravní hierarchie. V teoretické části práce je pozornost věnována zejména studiu dopravní hierarchie, její vazby na geografii sídel a hlavní faktory ovlivňující výslednou dopravní hierarchii středisek osídlení. V analytické části práce je zkoumán dlouhodobý vývoj dopravní hierarchie z pohledu velikostní hierarchizace souborů pro jednotlivé dopravní prostředky v porovnání s komplexní hierarchií středisek a dále jsou analyzovány hodnoty relativního dopravního a komplexního významu, jak tabulkově, tak graficky. Dále jsou analyzovány změny dopravní hierarchie středisek osídlení za sčítací roky 2010 a 2016. Pro analýzu byla použita data z Celostátního sčítání dopravy na silniční a dálniční síti ČR 2000-2016 vydávaná Ředitelstvím silnic a dálnic, která byla zpracována a vyjádřena jak v tabulkách a grafech, tak v kartografické podobě.
|
|
Analýza dopravní obslužnosti správního obvodu ORP Znojmo veřejnou hromadnou dopravou
HORÁK, Josef
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou dopravní obslužnosti veřejnou hromadnou dopravou ve vybraném území SO ORP Znojmo. V práci jsou použity dopravně-geografické metody výzkumu. Zkoumána je dopravní obslužnost v různých časových horizontech pracovního dne a víkendu. Pro analýzu byla využita data z jízdních řádů a aplikace IDOS, která byla zpracována do tabulek a kartograficky znázorněna. Hlavním cílem je analýza dopravní obslužnosti veřejnou hromadnou dopravou v jednotlivých obcích sledovaného území a její prostorová diferenciace. Dílčím cílem je vysvětlení příčin rozdílu v kvalitě dopravní obslužnosti a zda na dopravní obslužnost má vliv dopravní poloha obcí v dopravní síti a populační velikost obcí.
|
|
Analýza dopravní obslužnosti pardubického mikroregionu
Staněk, Jan ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Květoň, Viktor (oponent)
Diplomová práce přináší komplexní pohled na dopravní obslužnost v sledovaném regionu v zázemí Pardubic, a to jednak z pohledu nabídky veřejné dopravy a jednak z poptávky obyvatel po ní. Jedním z klíčových cílů práce je nalezení vlivu dopravních i nedopravních charakteristik na výběr druhu dopravního prostředku využívaného k dopravě do zaměstnání a škol na úrovni obcí. Kromě analýz založených na sekundárních datech je součástí práce i dotazníkové šetření a jeho vyhodnocení a to především ve vztahu k předchozím analýzám. Právě porovnání dvou pohledů, založených na objektivních statistických datech na straně jedné a na subjektivních pohledech obyvatel sledovaného regionu na straně druhé, je jednou z hlavních hodnot předkládané práce.
|
|
Vliv dopravní dostupnosti na míru nezaměstnanosti v okrese Semily
Jiroušová, Ludmila ; Květoň, Viktor (vedoucí práce) ; Kouřilová, Jana (oponent)
Dopravní dostupnost je často zmiňována jako faktor mající vliv na regionální rozvoj a regionální ekonomiku. Ve své bakalářské práci se pokouším zjistit, jak dopravní dostupnost ovlivňuje pracovní trh -- zaměstnanost a nezaměstnanost v okrese Semily. V úvodní části se zabývám dopravní dostupností a jejím působením na regionální rozvoj. Dále přináším některé teoretické přístupy zaměřené na tuto tematiku. Jako další uvádím statistické a geografické metody, které jsem využila v následující analytické části. V ní objasňuji vztahy mezi mírou nezaměstnanosti v jednotlivých obcích a dopravní dostupností center pracovních mikroregionů. Výsledky analýzy mi posloužily k závěrečnému vyhodnocení pracovní hypotézy o nižší míře nezaměstnanosti v obcích s lepší dopravní dostupností veřejnou dopravou a souvisejícím vlivu dopravní polohy.
|
|
PROSTOROVÁ ANALÝZA KVALITY DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI OBCÍ V JIHOČESKÉM KRAJI
JINDRA, Stanislav
Anotace: Předkládaná diplomová práce se věnuje dopravní obslužnosti obcí v Jihočeském kraji. Práce se soustřeďuje na hodnocení kvality dopravní obslužnosti veřejnou hromadnou dopravou. Pomocí metodického postupu, který vychází z teoretické části se hodnotí počty spojů jednotlivých obcí a příslušných středisek. Podle jízdních řádů byly analyzovány spoje v různém časovém období v rámci silniční a železniční dopravy. Doplňující část představuje zjištění dopravní polohy obcí a jejich analýza ve vztahu k dopravní obslužnosti. Závěrečná část obsahuje hodnocení zjištěných výsledků a syntézu dané problematiky. Součástí práce je rovněž dopravně geografická charakteristika zkoumaného území, mapová příloha a rozsáhlá tabulková příloha získaných dat.
|
|
Vliv dopravní dostupnosti na míru nezaměstnanosti v okrese Český Krumlov
Vágner, Petr ; Květoň, Viktor (vedoucí práce) ; Pova, Patrik (oponent)
Dopravní dostupnost bývá zmiňována v souvislosti s rozvojem a ekonomickou úrovní regionů. Ve své práci se snažím o analýzu a následné vysvětlení vztahů mezi mírou nezaměstnanosti a dopravní dostupností v okrese Český Krumlov. V úvodu obecně charakterizuji dopravní dostupnost a její vliv na regionální rozvoj, se zaměřením na nezaměstnanost a uvádím teoretické přístupy k této problematice. Dále popisuji statistické a geografické metody, které jsem v analýze použil a v praktické části pomocí nich objasňuji vazby mezi mírou nezaměstnanosti v jednotlivých obcích a dostupností center pracovních mikroregionů. Na základě výsledků analýzy hodnotím v závěru pracovní hypotézu o vyšší nezaměstnanosti v obcích s horší dopravní dostupností veřejnou dopravou a také předpokládaný vliv zvyšující se vzdálenosti a dopravní polohy obcí.
|